2016. december 22., csütörtök

Még egyszer utoljára a SkyWayről

Korábban itt ígértem, meg itt is, hogy írok a SkyWayről még.

A SkyWay húrvasút képe (forrás: Ytimg.com)

Nos, megkértem két, nálam jobban ráérő, angolul jól beszélő barátomat, hogy legyen szíves segítsen nekem, kutasson fel a neten információkat a SkyWayről azzal kapcsolatban, hogy találnak-e hitelességet megerősítő vagy épp csalásra utaló nyomokat a neten. Ez a kutatómunka ugyanis az egyik leginkább időt rabló munka, több órát is igénybe vehet, így erre sajnos nem tudtam időt szakítani a nyár óta, amikor is a családomban haláleset történt, mely mindent felborított. Azóta sem tudtam rendezni a soraimat még.

Noha nem is ismerik egymást, de egyik barátom sem volt hajlandó segíteni. Olyasvalami volt a magyarázatuk, hogy úgyis csalás, mert "minden ilyen az". Nem tudtam őket meggyőzni azzal sem, hogy mértékadó források számolnak be a cég előrehaladásáról (például az Index is írt róla), továbbá azzal sem, hogy a senkinek semmit nem mondó bitcoinba is hiába ajánlottam volna befektetést 2012-ben anno 5 dolláros áron, ami ma 800 dollár felett van, biztosan azt is lesöpörték volna akkor az asztalról, ahogy a tekintélyes Kiszámoló is, amelyik a holland tulipánhoz hasonlította a bitcoin árfolyamának alakulását, súlyos hibaként figyelmen kívül hagyva, hogy a bitcoin új értéket teremt napjaink egyre kiszélesedő digitális világának független pénzeként. (Ezért tart ismét annak közelében az árfolyam 3 év múltán, mint akkoriban.)

Úgyhogy magam vettem a nyakamba az internetet. De nem találtam csalásra utaló nyomokat, csak olyanokat, akik vak hittel hirdetik a SkyWay-t a neten, miközben éppúgy nem tudnak meggyőződni az eredetiségéről, mint én. De azért hirdetik bőszen, ők tudják, miért.

Arról sem tudtam meggyőződni, hogy a részvényeket áruló cég honlapja azonos-e a SkyWay-jel, vagy csak egy arra épített csalás. Mert hogy ilyen is lehet. De nem találtam sem megerősítő, sem cáfoló információkat.

Ekkor egy hazánkban ismert gazdasági újságíróhoz fordultam, aki tekintélyes gazdasági lapokba ír és gazdasági rádióműsort vezet. Kitűnő pénzügyi és azon belül tőzsdei szakértő, feltétel nélkül hiszek neki. Mikor elmondtam számára, hogy itt azt ígérik, hogy a részvény a nyilvános kibocsátáskor X értéket fog érni, szinte szó szerint a következőket válaszolta:

- Ordas kamu! Ilyet, hogy egy részvény mennyit fog érni a kibocsátáskor, sohasem ígérhet senki és nem is szokott. Az árfolyamot a piac dönti majd el. A Google tett egyedül kivételt, amikor valamiféle értéket állapított meg a kisbefektetők számára a részvénykibocsátás előtt, de ilyet amúgy soha nem szoktak csinálni. Aki ilyet ígér, az hazudik.

Közben a SkyWay részvényekről elterjedt, hogy csak +1 év múlva, azaz 2018-ban bocsátják ki és majd akkor történik meg az értéknövekedési csoda. Tehát egy újabb rossz hír.

Ez már több volt, mint elég, de végül még egy próbát tettem: "hátha" alapon próbáltam a legkisebb részvényből vásárolni.

A tranzakció azonban nem sikerült a weblap hibája miatt. Megpróbáltam pár nappal később még egyszer, de akkor sem ment és addigra eltűnt a fizetési módok közül a számomra hitelesítő értékkel bíró Revolut mobilappal történő fizetés is, így

a döntésem a SkyWayről az lett, hogy NEM FEKTETEK BE. Akkor sem, ha már kész a tesztpályájuk és aláírt szerződéseik vannak.

Az újságíró azt is mondta, hogy egyáltalán nem megszokott, hogy egy ilyen projekthez a neten magánbefektetőktől gyűjtsenek tőkét részvényeket árulva. Mivel ehhez rengeteg tőke kell, a szakmában általánosan elfogadott finanszírozási módszer egy nagybefektető keresése vagy a projektfinanszírozás. Legrosszabb esetben közösségi hitelezés. De akkor sem részvények árusítása ismeretlen, beazonosítatlan magánszemélyeknek.

Hozzáteszem, kérdés, hogy tényleg részvényeket kapunk-e, vagy csak valamiféle ígérvényt? Főleg Oroszországból, ami nem a hitelesség mintaállama...

Persze előfordulhat, hogy benéztem, és kőgazdagok lesznek a SkyWay befektetők, de mivel rengeteg bizonytalanságot találtam a SkyWay körül, melyek nekem ún. "KO kritériumnak" (azaz hiányuk esetén szerződést gátló kritériumnak) számítanak, ezért úgy gondolom, hogy ilyen kockázatokkal nem akarok meggazdagodni.

Legfőképpen azért nem, mert ez eddig sem sikerült.

Tehát egy hatalmas NEM a SkyWay-re! Lezártam.

1 megjegyzés: