2024. március 21., csütörtök

Én így csinálom - pár ötlet a kriptovaluta kereskedők kötéseinek másolásához

Marco Verch képe
Szeretném megosztani, hogy én milyen módszereket alkalmazok azért, hogy a lehető legjobban kivédjem a kereskedők által okozott veszteségeket.

Várom a Te tapasztalataidat, módszereidet is!

1) Az alábbi képernyőről választom ki a kereskedőket. Pontosabban erről a képernyőről gyűjtött adatokat először berakom egy adatbázisba, hogy könnyebben átláthassam, szűrhessem azokat többféle szempont alapján, majd ezt követően a kiszemelt kereskedőket egyenként megnézem részletesen is.

Az alábbi képernyőről van szó (át kell váltani az All Master Traders fülre):


Pirossal bekarikáztam, amire érdemes figyelni.

Egyrészt az alapértelmezett 7 napról 90 napra (90d) váltok a bal felső sarokban, hogy a lehető leghosszabb időtáv eredményeit lássam.

A táblázat feletti szűrőkből még az alábbiakat alkalmazom:

  • Master Trader Type: Lowest Drawdown (a Confirm gombbal meg kell erősíteni!)
  • Master Trader Badge: Stable és Veteran (a Confirm gombbal meg kell erősíteni!)

A táblázat fejlécében emelkedő és csökkenő sorrendben is sorba lehet rendezni az egyes oszlopokat. Az egyes oszlopok magyarázata:

  • 90d ROI: 90 nap alatt elért nyereség a kezdeti tőke arányában
  • 90d Master's PnL: a kereskedő 90 napos nyeresége vagy vesztesége USDT-ben
  • 90d Follower's PnL: a kereskedő követőinek 90 napos nyeresége vagy vesztesége USDT-ben
  • 90d Win Rate: a kereskedő 90 napos kötésnyerési aránya
  • Stability Index: a kereskedő stabilitási indexe
  • Follower(s): követők száma

Megmondom őszintén, hiányolok még két adatot erről az áttekintő képernyőről, amit csak a részletekben lehet megnézni, ha egy kereskedő nevére kattintasz a sorban. Az egyik a minimális összeg, amivel lehet csatlakozni a kereskedőhöz, a másik pedig a kereskedő jutaléka a profitból. Számomra így lenne teljes a kép, és optimálisabb a kiválasztás. Főleg, hogy mindkettőt bármikor cserélheti a kereskedő. Jó lenne még a maximális egyenlegesés (Max. Drawdown) mértéke is a táblázatba, mely most csak a részletek képernyőről ismerhető meg. 

A saját kereskedőimet és a legutóbbi frissítéskor kigyűjtött, ezek alapján szerintem legjobb kereskedőket rendszeresen frissítve az alábbi oldalon teszem közzé (ennek a linkje a blog jobb oldalán, a "ÚJ LÁTOGATÓ VAGY? EZEKKEL KEZDD!" szakaszban állandóan megtalálható).

Szerintem tehát a kiválasztásnál legfontosabb a 90 napos nyereség adat (90d ROI). Aztán a részletes kiválasztásnál érdemes megnézni a 30 napos adatokat is, mert ott már napi felbontásban mutatja a nyereségeket, nem hetente, mint a 90 naposnál.

További fontos adat a kereskedő stabilitása (Stability Index), bár rájöttem, hogy ez nem egy megbízható adat, mert elég gyorsan tud ugrálni 0 és 5 között. Főleg azzal van bajom, hogy egy nagyobb zakó után is könnyen visszaugrik 5-re, miközben még bőven veszteséges a kereskedő.

A kiválasztásnál fontos még, hogy a maximális egyenlegesés (Max. Drawdown), mely csak a kereskedő részletes adatlapjáról ismerhető meg, mely ne legyen mondjuk 40 százaléknál nagyobb, de legalábbis minél kisebb legyen. Ez a maximális egyenlegsüllyedést mutatja az elmúlt 90 napban, százalékban.

Jól jön még az is, ha a kereskedő nem kezdő. Minél több napja van a tőzsdén és még mindig nyereséges és kiegyensúlyozott, annál jobb. Ez az adat is a részletes adatlapról ismerhető meg csak (Trading Days). A Bybiten van erre egy külön címke, a Veteran. Érdemes közülük választani elsősorban.

Végezetül ami nekem még számít, az a követők száma (Follower(s)). Igazából ez csak csordaszellem, szeretem látni, hogy a tömegek mit követnek. Egymilliárd légy nem tévedhet, tartja a mondás, de én sokszor egyáltalán nem értek egyet a tömegek mozgásával.

Jó példa erre Goichi Hosoda, aki a legtöbbek által követett volt, amikor elkezdtem a kereskedők másolását. Nagy nehezen beküzdöttem magam a követői közé, aztán amikor állandóan csak a veszteséget termelte, meguntam és kiszálltam. Ugyan azt írja a bemutatkozásánál, hogy csak az kövesse őt, akinek van idegzete a kriptomozgásokhoz, de én azt látom, hogy más kereskedők ez idő alatt is tudtak nyereséget termelni.

Amikor írom ezt a posztot, Goichi Hosoda éppen közel 60 százalékos veszteségnél áll 90 nap alatt, miközben be van telve a 3 ezres követői listája és további 1 ezren várnak rá, hogy követhessék, amellyel a várakozó lista is betelt. Miközben az eddigi követői közel 1 milliárd forintnyi veszteséget szedtek össze 90 nap alatt:


Köszönöm, én ebből inkább kimaradnék.

Főleg, hogy a betelt követői listákra nagyon nehéz bekerülni. Úgyhogy számomra egyáltalán nem elsődleges szempont a követők száma, lehet nagyon jó kereskedőket találni a kevésbé felkapott kategóriákban.

Számomra a kereskedő nyeresége (90d Master's PnL) és a követők nyeresége (90d Follower's PnL) csak annyiból számít, hogy legyen pozitív (zöld színű). De ezek a kereskedő és a követők tőkéinek függvénye, ami minden kereskedőnél más és más. Nekem ezért ez nem nagyon fontos, én úgyis csak a saját kis tőkémmel fogok csatlakozni.

A nyerési arány (90d Win Rate) sem fontos nekem. Sokan ennek az értéknek a szentségében hisznek. Én pedig tudok nekik mutatni 80-90 százalékos nyertes kötési arányokkal is veszteséges kereskedőt, mert a kereskedő nem minden kötésbe száll be ugyanannyi tőkével, ezáltal egy-egy elszúrt kötés kritikus tőkeveszteséget is okozhat, miközben a nyerési aránya még mindig csaknem tökéletes. Példának álljon itt egy, de sok ilyen van, én is futottam már bele ilyenbe:


Tehát 

  1. a 90 napos ROI a legfontosabb a döntésnél
  2. mellé pedig a stabilitási index, ami legyen 4 vagy 5, amikor csatlakozom a kereskedőhöz, aztán utána a jövőjére már úgysincs ráhatásom
  3. a maximális egyenlegesés minél kisebb mértéke (de lehetőleg kisebb, mint 40 százalék) is számít
  4. tovább az, hogy a kereskedő ne legyen kezdő, legyen elég múltja (mondjuk legalább 60 naptól több)
  5. végül pedig zöld (nyereséges) legyen a kereskedő és lehetőleg a követők nyeresége is

Igazából ennyi. Ezek alapján szűröm ki a jó kereskedőket.

A követők nyeresége és a kereskedőé lehetnek akár ellenkező előjelűek is, ami abból származik, hogy a követők különféle időpontokban, esetleg egy veszteségesebb szakaszban csatlakoztak a kereskedőhöz.

2) Kereskedőt általában nem szoktam ad-hoc jelleggel választani, hanem a szimpatikusakat könyvjelzőbe teszem és rendszeresen rájuk nézek, hogy még mindig jók-e. Volt pár jó nagy csalódásom itt is, örültem is, hogy nem csatlakoztam hozzájuk azonnal. Főleg a nagyobb bitcoin árfolyamesés napjain érdemes megnézni, hogy akkor is nyereségesek maradnak-e a kiszemelt kereskedők! (Vagy nem nagy-e a veszteség.)

A Bybit.com-on egyszerre 10 kereskedőd lehet, akit követsz. Én ebből legfeljebb 9-et használok ki, mert csak így lehet megnézni egy-egy kereskedőhöz csatlakozás minimumösszegét, ha már betelt mind a 10 helyed, akkor nem. A 10. hely tehát az új kereskedők feltérképezéséhez szükséges.

Nekem olyan 20-30 kereskedő lenne az ideális, ezek között jobban el tudnám aprózni a tőkémet, ezáltal jobban elosztanám a kockázatot is. De hát ez van, maximum 9-et használhatok.

Éppen ezért én először megfigyelés alatt tartom a kereskedőket, akiket követésre érdemesnek tartok és ha felszabadul hely a követési listámon, vagy a havi 30 ezer forintomat befizetem, amit erre szánok, akkor csatlakozom hozzájuk.

A csatlakozó képernyőn a csatlakozás véglegesítése előtt még lenyitom a More Settings szakaszt és a Perp Copy Stop Loss (PCSL) mezőbe 30 százalékot írok be. Ez a pénzem védelmét szolgálja: ha a kereskedő ennél nagyobb veszteséget produkál, akkor a másolás automatikusan leáll. Ez ugyan akkor is leállítja a másolást, ha abból a veszteségből a kereskedő később még visszajönne, és nyereséges lenne, de semmi sem garantálja, hogy így lesz, én viszont többször szenvedtem már el érzékeny veszteséget, amikor nem használtam ezt a funkciót.

A követés veszteség esetén automatikusan leállítható az ebben a mezőben megadott értéknél. A képen a piros lefelé nyíllal azt akartam csak mutatni, hogy a százalékjel eléréséhez le kell nyitni a mezőt. 

Ha a követés leáll, nem szakad meg a kapcsolatod a kereskedővel, így az aktuális kötések lezárultával a követés kézzel ismét elindítható ezen az oldalon, a Master Trader fülre kattintva, a kereskedő sorának jobb szélén, a Details linken át.    

Ez a blog segíthet abban, hogy ha belefogsz a kereskedők követésébe, akkor legyen visszamenőleges tapasztalat egy-egy kereskedőről, vagy arról, hogy általánosságban mire érdemes figyelni.

3) Miután csatlakoztam egy kereskedőhöz, állandó figyelem alatt tartom. Naponta többször ránézek erre a képernyőre (a belépés után látható), vagy a Bybit mobilalkalmazásban ugyanerre a képernyőre, mert itt nem csak a kereskedők pillanatnyi állása látszik, hanem forintban is láthatod a pillanatnyi egyenleged, ha átállítottad a beállításokban a pénznemet. Ez az egyenleg másodpercenként változik, és azt mutatja, hogy ha a kereskedő lezárná a kötéseket, akkor épp mennyi pénzed lenne jelenleg.

Számomra ez a legfontosabb képernyő, ez állandóan meg van nyitva az egyik fülön, miközben dolgozom a laptopon napközben és rendszeresen ránézek. Ha útközben vagyok, akkor pedig a mobilalkalmazáson nézem ugyanezt.

Miért fontos ez? Egyrészt érdekel, hogy hol tart az egyenlegem éppen, de ami ennél is fontosabb, hogy legyen lehetőségem beavatkozni, ha valamelyik kereskedő komoly veszteséget termelne.

Ilyenre is volt példa. Yvette viszonylag stabil hozamot termelt, így adtam neki 50 USDT-t. Egy pár napig emelkedett is az egyenlegem, majd egy pár órán belül lecsökkentette nullára, ahol aztán abba is hagyta a kereskedést. Látható, hogy a kép készítésekor még mindig 29 követője van, a stabilitási indexe pedig 2,5, miközben az összes, neki adott pénzem elvesztettem. (Ekkor még nem volt bekapcsolva a követés automatikus leállítása a beállított veszteségnél.) 


Ezért fontos, hogy minél több kereskedő felé szétoszd a pénzed és rendszeresen figyelj az egyenlegedre! Ha pedig leromlik egy kereskedő, azt ott kell hagyni, vagy hagyd nála csak a minimális összeget, de ne többet! Így is jártam már: Mr. Wong elég jó választásnak tűnt, aztán elkezdett tartós veszteséget termelni. Sajnos még tapasztalatlan voltam, vártam vele több napot, ami alatt egyre nagyobb veszteséget termelt, így végül kiszálltam. Miután kiszálltam, még nagyobb veszteségek jöttek, így azoktól legalább megmenekültem.

Nem kell azonban pánikolni az első veszteségek láttán, a veszteségek ebben a műfajban természetesek és nem jelentik azt, hogy tényleg el is vesztetted a pénzed. Az árfolyamok hol süllyednek, hol emelkednek és a kereskedő nem zárja le a kötést veszteségnél, legfeljebb csak ha még nagyobb veszteség várható, hanem megvárja, amíg nyereség keletkezik. Nekem az a tapasztalatom, hogy a sikeres kereskedők általában tudják, hogy mit csinálnak és amibe befektetik a saját pénzüket, abban valószínűleg nyereség várható.

Időnként persze előfordul, hogy veszteség keletkezik, de összességében a végeredményt kell nézni. Ha az nyereséges, és az időnkénti veszteségek nem jelentősek (nem több 20-30 százaléknál), akkor nincs nagy baj. A kereskedők általában nem kereskednek egyszerre a teljes pénzükkel, így a rájuk bízott pénzed sincs egyszerre kockáztatva.

Főleg az első 1-2 hónapban, miután elkezdted a kereskedők másolását, óhatatlan, hogy egy-egy kereskedőnél néha 20-30 százalék veszteségbe fuss, de ahogy emelkedik az egyenleg, már el fogják hagyni az átmeneti veszteségek a befektetett pénzed tartományát vagyis még így is nyereséges leszel. (A veszteségek ilyenkor a már megtermelt nyereségből képződnek.)

Előfordul olyan is, hogy napokig nem nő az egyenleg, esetleg csökken, illetve ingadozik. Ezek természetes dolgok, ne tulajdoníts neki nagy jelentőséget. Az a lényeg, hogy idővel egyre magasabb egyenlegcsúcsokat érj el és mindig a körül ingadozzon az egyenleg.

A visszaesések teljesen természetesek, hiszen - ahogy szoktam mondani - ez nem bankbetét.

4) Mivel az egyenleged másodpercenként változik, egyszerre párhuzamosan akár több kereskedőnél is, ezért valójában honnan tudod, hogy melyik kereskedő jó Neked és mennyi pénzt termelt Neked? Hát... sehonnan. Ezekből a pillanatnyi mozgásokból nagyon nehéz kitalálni, hogy hogy is állsz éppen, ezért én minden este 8 órakor egy XLS táblázatba beírom aznapi egyenlegként minden egyes kereskedő pillanatnyi egyenlegét. Aznap lehet, hogy a kereskedőnek volt kisebb vagy nagyobb egyenlege is, ezért egy-egy napra nem jó fokmérő a pillanatnyi egyenleg, de hosszabb távon napi egy egyenleg felírása már jó rálátást nyújt a pénzeid alakulására. Este 8-ra be van állítva egy riasztás a telefonomra, de ha mégis elmulasztom, akkor felírom, amikor tudom. A lényeg, hogy lehetőleg minden egyes naptári napról legyen egy-egy kereskedőnkénti egyenleg. Ha 1-1 nap mégis kimarad, az sem baj.

5) Ha úgy látod, hogy egy adott kereskedő régóta bukdácsol, tehát nem tud kijönni a veszteségből, vagy hirtelen nagy veszteséget csinált, akkor meg kell szakítani a követését. Ezt "érzésre" csináld, tehát azért ne ijedj meg 20-30 százalékos veszteségtől, de ha úgy érzed, hogy elhagynád, mert úgy ítéled meg, hogy a pénzed az átlagosnál jobban veszélyeztetve van, akkor viszont ne gondolkozz rajta sokat! Ezzel ugyan realizálod a veszteségeket, de legalább biztosan nem nő tovább a veszteséged. A dilemma másik ága, hogy hagyod a pénzed a kereskedőre bízva, hátha ledolgozza a veszteséget és visszahozza az egyenleged. Ezt Neked kell eldöntened és ebben a döntésben fontos rutint szerezned!

Tehát még egyszer: ha belülről úgy érzed, akkor hagyj fel a kereskedő követésével a pénzed védelmében! 

Én 3 külön könyvjelző csoportba teszem az éppen követett, a jövőre nézve kiszemelt és az elhagyott kereskedőket. És néha visszanézem, hogy az elhagyott kereskedők mit csináltak utána, miután leoldottam róluk. Sokszor ezek nagyon tanulságosak, ebből is sokat lehet tanulni.

ÖSSZEFOGLALÓ

Válassz kereskedőt körültekintően egy Neked megfelelő szempontrendszer alapján! (Amit én írtam feljebb, azt nem kötelező elfogadnod, kialakíthatsz saját szempontrendszert is, vagy felhasználhatsz szempontokat az enyéim közül.)

A követett kereskedőket tartsd szoros pórázon! Bár erre a pénzkereseti lehetőségre én mindenhol passzív jövedelemként hivatkozom, de azért a saját pénzed védelme érdekében fontos rendszeresen, akár naponta többször is ránézni az egyenlegedre. Az akut beavatkozásokon kívül azonban nincs vele más dolgod, a rendszer magától termeli a pénzt.

Ha úgy látod egy kereskedőről, hogy nem jó Neked, akkor ne habozz, hanem válassz másikat az említett, saját szempontrendszered alapján. Én igyekszem rendszeresen kitenni a Bybit legjobb kereskedőinek listáját ide, a weboldalra, hogy könnyebben tudj választani közülük. Közzéteszem a saját kereskedőimet is és havonta értékelem a portfólióm teljesítményét. Nyitott a lehetőség a hozzászólásokra is, hogy másnak milyen tapasztalatai vannak, hogy megy a saját kis biznisze.

Ezek mind segíthetik az anyagi gyarapodásodat, amihez sok sikert kívánok Neked!  

KEZDJÜK! :)

Ezzel a poszttal befejeződött az alapozó ismeretek közlése. (Ezek listáját a blog jobb oldalán láthatod az "ÚJ LÁTOGATÓ VAGY? EZEKKEL KEZDD!" szakaszban, még mobil böngészőről is.)

Mostantól megkezdem a napi aktualitású információk közlését a blogon.

Közel két hónapnyi tapasztalat áll már mögöttem, egyre több tudás, na és ez idő alatt közel 40 százalékos egyenlegnövekedés, az első bénázó hetet leszámítva most épp heti átlagos 8,49 százalékos nettó hozammal (tehát leszámítva a közben befizetett saját pénzt).

Ez jóval magasabb, mint a kitűzött heti 3 százalékos növekedés, de a blog oldalán olvasható céldátumot továbbra is heti 3 százalékos hozammal tervezem és ehhez nem is fogok hozzányúlni (csak ha már elértem majd). :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése